طرز تهیه جوانه ماش خواص و مضرات جوانه ماش

طرز تهیه جوانه ماش خواص و مضرات جوانه ماش در سایت جسارت

جوانه ماش خواص ,خواص جوانه ماش در بارداری,خواص جوانه ماش برای پوست صورت,خواص جوانه ماش برای مو,خواص جوانه ماش چیست؟,خواص جوانه ماش برای کودکان,خواص جوانه ماش سبز,جوانه ماش چه خواص دارد,خواص جوانه ماش وگندم,خواص جوانه عدس و ماش,خواص جوانه عدس سبز,خواص جوانه عدس قرمز,خواص جوانه عدس در بارداری,خواص جوانه ها در بارداری,خواص جوانه ماش در دوران بارداری,فواید جوانه ماش برای مو,خواص جوانه ها برای مو,خاصیت جوانه ماش چیست,خواص جوانه ها برای کودکان,خواص جوانه ماش برای کودک,جوانه ماش چه خواصی دارد,خواص جوانه ماش و گندم,خاصیت جوانه ماش و گندم

طرز تهیه جوانه ماش خواص و مضرات جوانه ماش

جوانه ماش خواص , خواص جوانه ماش در بارداری , خواص جوانه ماش برای پوست صورت , خواص جوانه ماش برای مو

در این مطلب از سایت جسارت به طرز تهیه جوانه ماش خواص و مضرات جوانه ماش می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

تأثیرات ضد سرطان دارد : احتمالا جوانه‌ها دارای خواصی مشابه خواص دو عنصر شیمیایی سیانید و بنزآلدئید (دو ماده شیمیایی قدرتمند که سلول‌های سرطانی را می‌کشند) هستند، اما توسط سلول‌های طبیعی بدن دفع می‌شوند و عوارضی ندارند. قسمت عمده‌ی یک جوانه را کلروفیل آن تشکیل می‌دهد که خواص ضد سرطانی دارد. از طرفی جوانه‌ها حاوی میزان بالایی آنتی‌اکسیدان‌ از جمله ویتامین C، روی و سلنیوم هستند که با فعالیت رادیکال‌های آزاد (موادی که در بدن ما تولید می‌شوند و می‌توانند به بافت‌ها آسیب برسانند و روند پیری را سریع‌تر کنند) مقابله می‌کنند. محققان بخش بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد مطالعه‌ای پیرامون رابطه‌ی بین غذاهای سرشار از مواد فنلی و خطر ابتلا به سرطان سینه که یکی از سرطان‌های شایع در میان زنان است انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که مصرف حبوبات خانواده‌ی لوبیا به‌خصوص ماش حداقل دو بار در هفته‌، خطر ابتلا به سرطان سینه را ۲۴ درصد کاهش می‌دهد. ماش حاوی مقادیر بالایی فیبر نامحلول و نشاسته‌ی پایدار است که با مهار آسیب DNA و قطع خون‌ مورد نیاز برای رشد تومور سرطانی، به مقاومت بدن در برابر سرطان روده‌ی بزرگ کمک می‌کند. مصرف روزانه‌ی ماش و حبوبات خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را ۴۲ درصد کاهش می‌دهد.

جوانه ماش خواص

جوانه ماش سرشار از مواد مغذی بوده و انرژی‌زای واقعی است. جوانه‌ ماش ترد و خوشمزه بوده و طعم آن کمی شیرین است و هضم آن نسبت به ماش پخته شده راحت‌تر صورت می‌گیرد. چینی‌ها و هندی‌ها از این جوانه در بسیاری از موارد آشپزی و نیز موارد درمانی استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه برای مصارف درمانی در سم‌زدایی بدن و خاصیت ادرارآور بودن آن استفاده می‌کنند.  جوانه ماش سرشار از ویتامین c است که این مقدار در ماش پخته وجود ندارد. جوانه ماش انرژی‌زای واقعی بوده و مملو از مواد مغذی است. جوانه‌های ماش برخلاف دیگر سبزی‌جات که هرچه بیشتر رسیده می‌شوند خواص تغذیه‌ای آن‌ها کاهش می‌یابد، خواص خود را تا زمانی که به مصرف برسند حفظ می‌کنند.

طرز تهیه جوانه ماش خواص و مضرات جوانه ماش

جوانه ماش خواص , خواص جوانه ماش در بارداری , خواص جوانه ماش برای پوست صورت , خواص جوانه ماش برای مو

یک خاصیت جوانه ماش کنترل دیابت است. از آنجا که مواد خوراکی با شاخص گلیسمی پایین، سطح قند خون را به آرامی و به مقدار کم افزایش می‌دهند، انتخاب‌ ایده‌آلی برای افراد مبتلا به دیابت هستند. جوانه‌ ماش هم شاخص گلیسمی پایینی دارد و مانع بالارفتن سریع و خطرناک قند خون و انسولین که سلامت عروق خونی را تهدید می‌کنند و بیماری‌های قلب و عروق را افزایش می‌دهند، می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد اضافه کردن ماش به وعده‌ی غذایی که شامل مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالاست، قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد.  نتایج مطالعه‌ای که در مجله‌ی کشاورزی و شیمی مواد غذایی منتشر شد، نشان داد که قندخون و پلاسما پپتید C (شاخص ترشح انسولین که به بهبود میزان متابولیسم قندخون و حساسیت به انسولین کمک می‌کند) در موش‌های مبتلا به دیابت نوع دو که به مدت پنج هفته با عصاره‌ی ماش تغذیه شده بودند، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. از طرفی تغذیه با عصاره‌ی ماش، تری‌گلیسرید را هم که یک ناهنجاری مربوط به چربی خون و مرتبط با کلسترول است به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.  ماده AGEs که نتیجه واکنش شیمیایی گلوکز و پروتئین در بدن است، به‌عنوان زیست حسگر دیابت شناخته می‌شود و براساس میزان غلظت آن می‌توان عوارض دیابت نظیر کوری و ناراحتی‌های کلیوی را پیش‌گویی کرد. این زیست حسگر که نشانه‌ی فعالیت مولکول‌های بدی است که باعث آسیب بافتی به کلیه‌ها و شبکیه‌ی چشم می‌شوند، عوارض دیابت از جمله اختلال در عملکرد کلیه‌ها و از دست دادن بینایی را تسریع می کند. هنگامی که محققان چینی فعالیت مهارکنندگی ۱۶ نوع حبوبات را در رابطه با این پروتئین (AGEs) تجزیه و تحلیل کردند، ماش در رتبه‌‌ی دوم قرار گرفت؛ یعنی ماش دومین حبوباتی است که تأثیر زیادی در مهار AGEs یا آسیب‌های بافتی به کلیه‌ها و شبکیه‌ی چشم دارد.

خواص جوانه ماش در بارداری

جوانه‌ها، غنی‌ترین منبع آمینواسیدها (برای پروتئین)، ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب شده و همچنین دارای فیبر خوبی نیز هستند. آن‌ها حاوی انواع ویتامین‌های (a, b, c, d, e, k)، اسید فولیک و نیز منبع عالی از آهن، پتاسیم، کلسیم،‌ فسفر، منیزیم و روی هستند. خواص تغذیه‌ای جوانه‌ها نسبت به نوع جوانه متغیر است. جالب است بدانید جوانه ماش حاوی فیتوکمیکال‌های استروژن مانندی درون خود موسوم به ایزوفلاوون‌ها است که مصارف درمانی بسیاری دارند.

طرز تهیه جوانه ماش خواص و مضرات جوانه ماش

جوانه ماش خواص , خواص جوانه ماش در بارداری , خواص جوانه ماش برای پوست صورت , خواص جوانه ماش برای مو

یک خاصیت جوانه ماش اینست که با چاقی می‌جنگد. جوانه‌ی ماش یک ماده‌ی غذایی کم کالری و سرشار از فیبر و پروتئین است. اگر هدف شما کاهش وزن است، جوانه‌ ماش می‌تواند یکی از مواد خوراکی مؤثر در رژیم غذایی روزانه‌ی شما برای مقابله با چاقی باشد. ماش کمک می‌کند معده‌تان زودتر پر شود و هوس‌ نکنید خود را با کربوهیدرات‌ ها یا شیرینی سیر کنید.  در مطالعه‌ای که در یک مجله‌ی تغذیه منتشر شده است، محققان به این نتیجه رسیدند که یک وعده غذایی حاوی ماش با فیبر بالا در مقایسه با یک وعده غذایی بدون آن، میزان ترشح هورمون سیری را افزایش می‌دهد. برای یافتن جواب این سؤال که آیا تأثیر این سیری در کوتاه‌مدت به کاهش پرخوری و کم کردن وزن در طولانی‌مدت کمک می‌کند یا نه، دانشمندان به مدت ۱۶ هفته مطالعه‌ای روی ۱۷۳ مرد و زن که اضافه وزن داشتند، انجام دادند. گروهی با رژیم حاوی فیبر بالا و سرشار از حبوبات که حاوی یک و نیم فنجان ماش در روز بود تغذیه شدند و گروه دیگر یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند که به عمد کالری دریافتی آنها محدود نشده بود. در پایان مطالعه، افرادی که با حبوبات تغذیه شده بودند به‌طور متوسط بیش از ۴ کیلوگرم نسبت به گروه دیگر کاهش وزن داشتند.

خواص جوانه ماش برای پوست صورت

روش آماده‌سازی جوانه ماش : ماش‌ها را ابتدا خوب بشویید،سپس آن‌ها را درون آب خیس کرده و به مدت 12 ساعت در جای تاریک و خنک قرار دهید.  سپس آن‌ها را مجددا بشویید و به مدت 12 ساعت دیگر در جای تاریک و خنک قرار دهید.  جوانه‌های ماش پس از 12 ساعت دوم آماده می‌شوند.  دانه‌های ماش معمولا طی 24 ساعت جوانه می‌زنند و اگر می‌خواهید حداکثر استفاده را از آن‌ها ببرید بهتر است آن‌ها را به صورت خام مصرف کنید.

جوانه ماش خواص