وبلاگ بزرگ ای اسپورت

اس ام اس و جوک

وبلاگ بزرگ ای اسپورت

اس ام اس و جوک

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی,بیماری تبخال تناسلی,تبخال تناسلی در بارداری,علائم تبخال تناسلی,درمان تبخال تناسلی,درمان تبخال تناسلی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان تبخال تناسلی,تبخال تناسلی را چگونه درمان کنیم,تبخال تناسلی در کودکان,تبخال تناسلی در بزرگسالان,تبخال تناسلی در نوزادان,تبخال تناسلی در بهار,تبخال تناسلی در تابستان,تبخال تناسلی در پاییز,تبخال تناسلی در زمستان,آشنایی با تبخال تناسلی,همه چیز در مورد تبخال تناسلی,تبخال تناسلی واگیردار است,تبخال تناسلی و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان تبخال تناسلی

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی

به گزارش بی اس ام اس تبخال تناسلی-تبخال یک عفونت ویروسی است که به صورت زخم اولیه موضعی با تمایل به بهبودی و عود مجدد موضعی تظاهر می کند.عامل عفونی آن هرپس سیمپلکس نوع ۱ و ۲ می باشد . هر دو نوع این ویروسها می توانند آلودگی مجاری تناسلی یا مخاط دهان را باعث گردند .نوع شماره ۲ این بیماری عامل ایجاد تبخال تناسلی است که خاص بزرگسالان بوده و از طریق ارتباط جنسی منتقل می شود .تبخال تناسلی ممکن است پس از اولین آلودگی با ویروس و یا در اثر فعال شدن عفونت مخفی ایجاد شده و ممکن است تبخال تناسلی نشانه های بالینی داشتهو یا مخفی بماند.در خانمها محل ابتدائی تظاهر ضایعات تبخال تناسلی، واژن و دهانه رحم است در حالیکه پس از عود ، زخمها در واژن ، پوست اطراف مقعد ،‌ پاها و باسن ایجاد می شود .در مردان آلت تناسلی یا ناحیه شرمگاهی محل بروز زخمهای تبخال تناسلی است و همچنین کسانیکه رابطه جنسی غیرمعقول از راه مقعد دارند در آن نقطه ایجاد می شود.هرپس تناسلی ممکن است در سایر نقاط دستگاه تناسلی اطراف مقعد و دهان زن و مرد، برحسب رفتار جنسی آنها ، ایجاد شود.

تبخال تناسلی

آلودگی درون رحمی به ۳ شکل بالینی تظاهر می یابد:عفونت منتشر که بیشتر کبد را مبتلا می کند ، انسفالیت و عفونتهایی که محدود به پوست ، چشم و یا دهان می شوند.دو شکل اول بیماری اغلب کشنده است.این شکل عفونت معمولاً با هرپس ویروس شماره ۲ ایجاد می شود ولی هرپس ویروس شماره ۱   نیز می تواند عامل ایجاد آن باشد.این بیماری گسترش جهانی دارد و در خون ۵۰ تا ۹۰ درصد بزرگسالان پادتن ویروس شماره ۱ وجود دارد ، آلودگی به این ویروس معمولاً قبل از ۵ سالگی اتفاق می افتد ولی در حال حاضر بیشترین موارد بیماری با ویروس شماره ۱ اتفاق می افتد.

روش انتقال تبخال تناسلی :

تماس با بزاق حاملین ویروس شماره ۱ ممکن است مهمترین وسیله انتشار ویروس باشد.تلقیح ویروس به دستهای کارکنان خدمات بهداشتی ( مثل دندانپزشکان )‌از طریق حاملین ویروس می تواند باعث ایجاد تبخال دست گردد.آلودگی نوزادان معمولاً هنگام تولد و عبور از مجاری آلوده تناسلی و یا با نسبت کمتری در داخل رحم و یا بعد از تولد اتفاق می افتد .دور کمون این بیماری بین ۱۲-۲ روز است .

دوره واگیری :

ویروس را می توان ۲ هفته و به ندرت تا ۷ هفته بعد از عفونت اولیه دهان یا دستگاه تناسلی جدا کرد . عفونت اولیه و عود آن می تواند بدون نشانه بالینی باشد . بعد از ابتلا به شکل اولیه و یا عود عفونت ، ویروس برای سالها و احتمالاً  تا آخر عمر بدون وجود نشانه بالینی به طور متناوب از مخاطهای آلوده ترشح میگردد .قدرت آلوده کنندگی زخمهای عودکرده تبخال تناسلی کوتاهتر از عفونتهای اولیه است و معمولاً ویروس را بعد از ۵ روز نمی توان در آنها یافت .چون عفونت نوزادان بسیار کشنده است توصیه می شود که در صورتی که آلودگی اولیه مادر به تبخال تناسلی در اواخر دوران بارداری ایجاد شده قبل از پاره شدن کیسه آب جنین، زایمان با عمل سزارین انجام شود .نوزادان را  باید از تماس با زخمهای گسترده و عفونتهای شدید اولیه ، زخمهای عود کرده و برخورد با ترشحات زخمهای هرپس حفظ کرد .بیمارانیکه زخم هرپسی دارند نباید با نوزادان ، کودکانی که اگزما یا سوختگی دارند و یا بیماران مبتلا به کاهش ایمنی تماس داشته باشدتبخال بیماری عفونی مزمنی است که در اثر آلودگی به ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) به‌وجود می‌آید و زخم‌ها و تاول‌هایی بر روی پوست ایجاد می‌کند. این زخم‌ها معمولاً بر روی لب‌ها، گونه‌ها، بینی، چانه، ناحیه تناسلی و باسن ظاهر می‌شوند. عفونت غالباً به صورت دوره‌ای ایجاد می‌شود و زخم‌های بدمنظره و دردناکی ایجاد می‌کند.«تبخال تناسلی (هرپس ژنیتال) را اولین بار جان آستروک (John Astruc) پزشک پادشاه فرانسه، در ۱۷۳۶، توصیف کرد. پس از آن به‌تدریج آشنایی پزشکان با این ضایعات و انواع تبخال‌های دهانی و تناسلی بیشتر شد تا سرانجام، در ۱۹۲۵، ویروس هرپس سیمپلکس، که عامل این ضایعات است، در آزمایشگاه کشت داده شد.این ویروس که گسترش جهانی دارد در دو نوع ۱ و ۲ در انسان ایجاد بیماری می‌کند. نوع ۱ اغلب با تبخال‌های دهانی همراه است و ابتلای به آن از سنین پایین شروع می‌شود. به‌طوری‌که ۹۰ درصد افراد تا قبل از ۵ سالگی با ویروس تماس پیدا می‌کنند. ویروس نوع ۲ اغلب تبخال‌های تناسلی ایجاد می‌کند و تماس با آن اغلب در دوران بعد از بلوغ و شروع فعالیت جنسی است. اصولاً تبخال‌های تناسلی جزء بیماری‌هایی هستند که از راه تماس جنسی منتقل می‌شوند.»

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی

بروز علائم بیماری معمولاً ۴ تا ۷ روز بعد از تماس با فرد حامل ویروس یا ترشحات حاوی ویروس است. البته، در اغلب موارد، ابتلا بدون علامت است.«شایع‌ترین علامت بیماری تبخال تناسلی، در صورت ایجاد، پیدایش تاول‌های کوچک آبدار در ناحیه تناسلی است که بعداً پاره می‌شوند و زخم‌های دردناکی ایجاد می‌کنند،زخم‌های ناشی از تبخال تناسلی خشک می‌شوند و به‌تدریج در چند روز بهبود می‌یابند.در تبخال تناسلی برخی افراد ممکن است فقط ضایعاتی قرمزرنگ یا برجسته پیدا کنند و برخی هم، هنگام دفع ادرار، درد داشته باشند. در خانم‌ها ممکن است ترشحات آبکی واژینال هم مشاهده شود. در مجموع می‌توان گفت سوزش ادرار، همراه با ترشحات آبکی شفاف از پیشابراه، غالباً از عوارض عفونت با ویروس تبخال است.»زخم‌ها معمولاً ۴ تا ۷ روز بعد از اولین عفونت ایجاد می‌شوند و بیمار علائمی شبیه به سرماخوردگی نظیر تب، تورم غدد لنفاوی کشاله ران و کوفتگی دارد. زخم‌های تبخال تناسلی معمولاً در اولین ابتلا شدیدترند ولی در دفعات بعدی ابتلا، ضایعات کوچک‌ترند، درد کمتری ایجاد می‌کنند و زودتر بهبود می‌یابند. ضمن اینکه قبل از هر عود بیماری، فرد در ناحیه مبتلا احساس خارش، ضربان یا سوزش دارد و ممکن است دردهایی در لگن یا پاها داشته باشد.«تظاهرات تبخال تناسلی در قسمت‌های مختلفی ازجمله آلت تناسلی و بیضه‌ها در آقایان، اجزای دستگاه تناسلی در خانم‌ها، مقعد، پیشابراه، باسن و پاها ایجاد می‌شوند. لیکن باید به‌خاطر داشت که بسیاری از مبتلایان بدون علامت‌اند یا علائم خود را با مشکلات دیگری ازجمله بیماری‌های قارچی، گزش حشرات و هموروئید اشتباه می‌گیرند.»

عوارض بیماری تبخال تناسلی :

در برخی افراد به دنبال انتشار ویروس به دستگاه عصبی علائمی همچون تب، سردرد، استفراغ و سفتی گردن ۳ تا ۱۲ روز بعد از ضایعات تناسلی ایجاد می‌شود. این حالت اگرچه برای بیمار بسیار ناراحت‌کننده است اغلب اوقات خوش‌خیم است و کاملاً بهبود می‌یابد.تبخال‌های تناسلی  جزء بیماری‌هایی  است که از راه تماس جنسی منتقل می‌شوند و «علاوه بر تماس جنسی، تماس پوست با ترشحات تنفسی افراد آلوده باعث انتقال عفونت‌های تبخالی می‌شود. بنابراین افرادی ازجمله دندانپزشکان، کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) و آزمایشگاه‌ها در معرض خطر بیشتری برای اکتساب بیماری‌های تبخالی هستند. همچنین انتقال از مادر به فرزند در حین زایمان یکی از راه‌های مهم انتقال بیماری تبخال تناسلی است.»انتقال ویروس از یک نقطه بدن مثل ناحیه تناسلی به سایر نقاط ازجمله دست‌ها، بازوها، ران‌ها و نیز به دنبال دستکاری دیده شده است. چرا که، ویروس تبخال پس از ورود به پوست از انتهای (پایانه‌های) عصبی خود را به گره‌های عصبی منطقه می‌رساند و در آنجا به زندگی خود ادامه می‌دهد و می‌تواند دوباره خود را به سطوح مخاطی و پوستی برساند و ضایعات جدیدی ایجاد کند و به سایرین نیز منتقل شود. ضایعات تبخالی تمایل به عود مجدد دارند که دفعات عود در افراد متفاوت است و شرایط فردی و وضعیت ایمنی فرد به‌شدت روی آن تأثیر می‌گذارد.

شیوع بیماری تبخال تناسلی:

شیوع بیماری تبخال تناسلی در مناطق دنیا متغیر است ، «در امریکای مرکزی و جنوبی، بیماری ۲۰ تا ۴۰ درصد زنان را درگیر می‌کند. یک‌پنجم افراد بالای ۱۲ سال در امریکا به این ویروس آلوده‌اند که تقریباً ۹۵ درصد آنها از ابتلای خود بی‌خبرند. شیوع آن در کشورهای اروپایی ازجمله آلمان ۱۳ درصد، فنلاند ۱۶ درصد، ایتالیا ۱۸ درصد و در انگلیس ۲۰ درصد گزارش شده است. در منطقه جنوب صحرای کبیر افریقا، شیوع بیماری از ۳۰ تا ۸۰ درصد در زنان و ۱۰ تا ۵۰ درصد در مردان متغیر است. در تانزانیا، ۳۹ درصد و در استرالیا ۱۵ درصد گزارش شده است. در کشورهای آسیایی ازجمله بنگلادش ۱۲ درصد، ژاپن ۷ درصد، فیلیپین ۹ درصد و هند ۱۴ درصد شیوع دارد. به‌نظر می‌رسد در کشورهای آسیایی درحال‌توسعه شیوع بیماری کمتر و بین ۱۰ تا ۳۰ درصد متغیر است.»در ایران، هرپس تناسلی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. لذا، مطالعات در زمینه بیماریتبخال تناسلی محدود است. در ۱۳۸۰، در مطالعه‌ای که روی اهداکنندگان خون در کرمان انجام شد، شیوع بیماری ۷/۲ درصد گزارش شد. بررسی دیگری که در ۱۳۷۵، در یکی از درمانگاه‌های تهران روی شیوع بیماری‌ها از راه تماس جنسی انجام شد، شیوع ۶ درصد گزارش شد. همچنین، طبق بررسی دیگری در مرکز تحقیقات سازمان انتقال خون ایران در تهران، شیوعی معادل ۴۳/۱۱ درصد تخمین زده شد.

درمان تبخال تناسلی:

«پس از معاینه و انجام بررسی‌های ضروری پزشک، تبخال تناسلی را می‌توان با داروهای ضد ویروس موجود درمان کرد. درمان معمولاً به صورت خوراکی است و در اولین بار ابتلا برای ۷ تا ۱۰ روز و در موارد عود حدود ۵ روز انجام می‌شود و باعث کوتاه شدن دوره بیماری و بهبود سریع‌تر ضایعات تبخال تناسلی می‌شود. در افرادی که به‌طور مکرر دچار ضایعات تبخال تناسلی می‌شوند، می‌توان از درمان طولانی‌مدت نگه‌دارنده برای مدت طولانی ۳ ماه تا یک سال، بسته به شرایط فرد، استفاده کرد. این درمان‌ها به مهار بیماری تبخال تناسلی کمک می‌کنند، ولی باعث درمان قطعی یا ریشه‌کنی ویروس نمی‌شوند.»

پیشگیری از تبخال تناسلی:

از طریق اجتناب از تماس‌های جنسی پرخطر و مشکوک، اجتناب از بی‌بندوباری جنسی و داشتن شرکای جنسی متعدد، اجتناب از تماس جنسی هنگام فعال بودن ضایعات، و استفاده از کاندوم در حین تماس جنسی مؤثر می‌دانند، چرا که هنوز واکسنی برای بیماری تبخال تناسلی وجود ندارد و بیشترین تأکیدها روی پیشگیری از ابتلا به آن است. هرچند که تحقیقات گسترده در زمینه تهیه واکسن مؤثر تبخال تناسلی همچنان ادامه دارد.

تبخال تناسلی

«۲۲ درصد زنان باردار به صورت بی‌علامت به ویروس تبخال تناسلی آلوده‌اند و ۲ درصد آنان در دوران بارداری به تبخال تناسلی مبتلا می‌شوند. از آنجا که بیماری تبخال تناسلی در اغلب موارد بی‌علامت است، بیش از ۹۰ درصد این افراد از ابتلای خود بی‌اطلاع‌اند. انتقال ویروس به جنین در حین زایمان و عبور از کانال زایمانی صورت می‌گیرد. برخی از متخصصان معتقدند، به منظور پیشگیری از انتقال عفونت از مادر به جنین، بهتر است زایمان این زنان به صورت سزارین باشد، در صورت ابتلای مادر در سه‌ماهه آخر بارداری، درصد احتمال انتقال به جنین بسیار بالاست. عفونت نوزادی با درگیری پوست، چشم، دهان، آسیب دستگاه عصبی مرکزی و دیگر اعضای داخلی، محدودیت رشد جنین و حتی مرگ جنین همراه باشد. اگر درمان سریع و به‌موقع آغاز شود، ممکن است از آسیب‌های بعدی پیشگیری کند یا از شدت آن بکاهد.»

منبع:www.pezeshkan.org

تبخال تناسلی

۴۰ نکته ای که دندانپزشکان به شما نمی گویند

۴۰ نکته ای که دندانپزشکان به شما نمی گویند

خواص سلامتی,فواید سلامتی,سلامتی درمانی,خاصیت سلامتی,خواص سلامتی درمانی,خواص سلامتی برای پوست,خواص سلامتی برای مو,خواص سلامتی برای جوانی,خواص سلامتی برای بارداری,خواص خوردن سلامتی,فواید سلامتی خام,فواید سلامتی پخته

۴۰ نکته ای که دندانپزشکان به شما نمی گویند

به گزارش بی اس ام اس : شما را با۴۰ نکته ای که از رازهای مهم حفظ سلامت دندان ها هستند و معمولا دندان پزشکان در مطب خود فرصت و فراغتی برای گوشزد کردن آنها به شما ندارند، آشنا می کنیم.

۱) لااقل روزی ۲ بار، اول صبح و شب، لازم است دندان ها مسواک زده شوند.

۲) لااقل روزی یک بار قبل از مسواک زدن باید با نخ دندان حاوی فلوراید، بین دندان ها تمیز شوند.

۳) هفته ای ۲ تا ۳ بار باید از دهان شویه فلوراید ۲/۰ درصد استفاده شود.

۴) هفته ای ۱ تا ۲ بار باید از دهان شویه کلرهگزیدین ۱۲/۰درصد استفاده شود.

۵) افراد با ریسک بالای پوسیدگی دندان، باید هر ۳ تا ۴ ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه کنند و افراد با ریسک کمتر، هر ۶ تا ۹ ماه یک بار.

۶) افراد با ریسک بالای پوسیدگی دندان باید هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک بار از دندان های خود کلیشه رادیوگرافی تهیه کنند و افراد با ریسک کمتر، هر ۲۴ تا ۳۶ ماه یک بار.

۷) استفاده از آدامس های فاقد قند پس از مصرف غذاهای حاوی ساکارز یا تنقلات به مدت ۵ تا ۳۰ دقیقه توصیه می شود.

۸) استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید مناسب و مواد ساینده کم همراه با مسواک توصیه می شود.

۹) دهان شویه آب نمک ممکن است مفید باشد اما جایگزین روش های پیشگیری فوق الذکر نمی شود.

۱۰) دندان های شیری کودکان تا سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی باید تحت کنترل باشند و بدون حفظ فضایشان نباید آنها را کشید.

۱۱) کشیدن دندان های شیری منجر به از دست رفتن فضای دندان های دایمی زیرین می شود و نیاز به درمان های ارتودنسی را واجب می کند.

۱۲) به محض رویش اولین دندان دایمی در سن ۶ تا ۸ سالگی باید شیارهای آن از نظر ابتلا به پوسیدگی مورد معاینه قرار گرفته و در صورت لزوم بسته شوند.

۱۳) در صورتی که به صورت ژنتیکی ناهنجاری های دندانی یا فکی در والدین یا بستگان کودک وجود داشته باشد، بهتر است کودک از سنین ۱۰ سالگی تحت کنترل دندان پزشک متخصص کودکان یا ارتودنسی قرار گیرد.

۱۴) وجود فاصله بین دندان های شیری معمولا طبیعی است و نباید موجب نگرانی والدین شود.

۱۵) مقادیری بی نظمی و درهم رفتگی دندان های پایینی در سنین ۸ تا ۹ سالگی معمولا طبیعی است و به مرور برطرف می شود.

۱۶) درد نداشتن دندان ها الزاما بیانگر سالم بودن آنها و نداشتن پوسیدگی نیست.

۱۷) در صورتی که دندانی درد شدید داشته باشد، نشان دهنده تخریب وسیع عاج و عصب دندان است و احتمال نیاز به درمان ریشه را مطرح می کند.

۸) قسمت هایی از دندان که در معرض پوسیدگی بوده اند، در صورت بهبود بهداشت، موادمعدنی جذب می کنند و پوسیدگی را متوقف می کنند.

۱۹) نواحی متوقف شده فوق الذکر می توانند رنگ جذب کنند و قهوه ای باشند و احتیاجی به ترمیم نیست.

۲۰) هر تغییر رنگی روی سطح جونده دندان ها، الزاما پوسیدگی نیست و نیاز به ترمیم ندارد.

۲۱) در صورت ترمیم دندان با مواد فلزی غیرهمرنگ (آمالگام)، احتمال حساس بودن دندان به سرما و سایر محرک ها ظرف مدت ۴۵ روز تا ۲ ماه وجود دارد.

۲۲) در صورت ترمیم دندان با مواد همرنگ، حساسیت دندان ها بیش از یک هفته قابل توجیه نیست و باید بررسی شود.

۲۳) در صورتی که پس از ترمیم دندان خود احساس بلندی می کنید، در اولین فرصت به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

۲۴) بلندی ترمیم می تواند سبب حساسیت به سرما و گرما شده یا سبب شکستگی ترمیم یا دندان شود.

۲۵) در مراحل اولیه پوسیدگی دندان که بیشتر به صورت حساسیت به شیرینی یا سرما نشان داده می شود، به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

۲۶) پس از بروز درد شدید، خودبه خود و شبانه که بعضا با داروهای مسکن نیز آرام نمی شود، دندان نیاز به درمان ریشه پیدا می کند.

۲۷) ظرف مدت ۳ هفته پس از پایان درمان ریشه حتما باید پانسمان با مواد ترمیمی دایمی جایگزین شود.

۲۸) دندان های درمان ریشه شده به دلیل از دست دادن بیشتر بافت های خود، بسیار ضعیف شده و مستعد شکستن هستند.

۲۹) پس از درمان ریشه، خوردن غذاهای سفت ممکن است سبب شکستن دندان شود.

۳۰) بافت ها و دیواره های دندان درمان ریشه شده باید تقویت شود تا احتمال شکستن کاهش یابد.

۳۱) درصورتی که دندان درمان ریشه شده دچار شکستگی شود، لبه آن معمولا به زیر لثه امتداد یافته و نیاز به جراحی لثه را نیز مطرح می کند.

۴۰ نکته ای که دندانپزشکان به شما نمی گویند

۳۲) ریشه دندان های درمان ریشه شده در رادیوگرافی به صورت نوارهای سفیدی دیده می شوند.

۳۳) این نوارهای سفید باید به صورت متراکم و یکنواخت تا نوک ریشه امتداد یافته باشد.

۳۴) هر دندان درمان ریشه شده ای نیاز به روکش ندارد.

۳۵) دندان هایی که درمان ریشه نشده اند نیز ممکن است به دلایل دیگری مانند تخریب وسیع یا زیبایی نیاز به روکش داشته باشد.

۳۶) در مواردی که چند دندان در کنار هم به صورت جداگانه قرار گرفته اند و لازم است همه آنها روکش شوند، به هیچ عنوان نباید به یکدیگر چسبانده شوند بلکه باید به صورت جداگانه روکش شوند تا امکان تمیز کردن نواحی بین دندانی و حفظ سلامت لثه ها میسر شود.

۳۷) در صورتی که دندانی کشیده شده است، برای جایگزینی دندان از دست رفته، دو دندان مجاور ناحیه بی دندانی پایه گرفته شده و ناحیه وسط پر شود. به این روش که یکپارچه بوده و ۳ دندان (۲ دندان پایه و یک دندان وسط) متصل به هم هستند، بریج یا پل گفته می شود.

۳۸) زیر بریج باید به وسیله نخ هایی که از نخ دندان ضخیم تر است و «سوپر فلاس» نامیده می شود، تمیز شود.

۳۹) عبور دادن دهان شویه با فشار از زیر بریج به پاکسازی بیشتر کمک می کند.

۴۰) در صورتی که دندان های دو طرف ناحیه بی دندانی سالم هستند، برای پرهیز از آسیب دیدن این دندان ها می توان به کمک ایمپلنت فضای بین دو دندان را جایگزین کرد.

منبع:روزنامه سلامت

۴۰ نکته ای که دندانپزشکان به شما نمی گویند

انحراف بینی

انحراف بینی چیست؟

انحراف بینی,بیماری انحراف بینی,انحراف بینی در بارداری,علائم انحراف بینی,درمان انحراف بینی,درمان انحراف بینی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان انحراف بینی,انحراف بینی را چگونه درمان کنیم,انحراف بینی در کودکان,انحراف بینی در بزرگسالان,انحراف بینی در نوزادان,انحراف بینی در بهار,انحراف بینی در تابستان,انحراف بینی در پاییز,انحراف بینی در زمستان,آشنایی با انحراف بینی,همه چیز در مورد انحراف بینی,انحراف بینی واگیردار است,انحراف بینی و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان انحراف بینی

انحراف بینی

انحراف تیغه بینی چیست؟

به گزارش بی اس ام اس انحراف بینی با توجه به شیوع خیلی زیاد در میان مردم و به دلیل اینکه تأثیرات بسیار زیادی بر نحوه زندگی و سلامت افراد می‌گذارد، بحث حائز اهمیت و  مهمی به شمار می‌آید.وقتی در مورد انحراف بینی صحبت می‌کنیم، اولین مسأله‌ای که به ذهن ما خطور می‌کند گرفتگی بینی می‌باشد که این مسأله تا حدود بسیار زیادی درست می‌باشد. اگرچه مهم‌ترین مسأله در انحراف بینی گرفتگی بینی می‌باشد ولیکن باید مد نظر داشته باشیم که انحراف تیغه بینی ممکن است باعث ایجاد مسایل دیگری از جمله سردرد و عفونت سینوس‌ها گردد. در عین حال ممکن است که کسی انحراف بینی داشته باشد ولی با مشکل خاصی هم  روبه‌رو نباشد.انحراف تیغه بینی در اکثر افراد دیده می‌شود. با این حال نمی‌توان اظهار کرد که تمامی این موارد از اهمیت کلینیکی بر خوردار هستند واگر کسی  دچار انحراف تیغه بینی باشد الزاما باید تحت مراقبت و درمان قرار بگیرد.

ساختار اصلی تیغه بینی چگونه است؟

انحراف بینی-پیش از هر چیز جهت آشنایی با این بیماری لازم است تا با ساختار تیغه بینی آشنا شویم. تیغه بینی تیغه‌ای است بسیار نازک که در قسمت‌های مختلف ضخامت آن بین 1 تا 2 میلیمتر می‌باشد که دو حفره بینی را از هم جدا می‌کند و قاعدتا باید دقیقا در حد وسط بینی قرار بگیرد ولی همانطور که ذکر آن به میان آمد انحراف جزیی آن به طرفین الزاما با مشکل خاصی همراه نخواهد بود.تیغه بینی از لحاظ ساختمانی دارای دو قسمت می باشد، یکی قسمت جلویی که ساختاری غضروفی دارد و دیگری قسمت پشتی و بالایی که از استخوان تشکیل شده است. غضروف بافتی است نیمه سخت که از قوام و پایداری خوبی برخوردار می‌باشد و دارای حالتی ایستایی می‌باشد اما در مقایسه با استخوان به مراتب نرم‌تر و انعطاف پذیرتر می‌باشد و به راحتی قابل بریده شدن است.یکی از مهم‌ترین دلایلی که قسمت جلویی و پایینی بینی از غضروف تشکیل شده این است که حالت ارتجاعی داشته باشد و بینی بتواند به طرفین حرکت بکند و خداوند این قسمت از بینی را اینگونه خلق کرده که بینی صرفا یک عضو کاملا ثابت نباشد و بتواند به طرفین حرکت مختصری داشته باشد. از دیگر دلایل غضروفی بودن قسمت پایین بینی این است که چون این قسمت بیشتر در معرض ضربه قرار دارد در صورت وارد آمدن ضربه به این قسمت دچار شکستگی نشود. این در حالی است که قسمت استخوانی که سخت‌تر می‌باشد در صورت وارد شدن ضربه شکننده‌تر است. لازم به ذکر است که بر روی این دو قسمت تیغه، یک پوشش مخاطی نازک قرار دارد که علی‌رغم نازک بودن از اهمیت به سزایی برخوردار می‌باشد، هم از لحاظ خون رسانی به تیغه بینی و هم از این لحاظ که این پوشش در تنظیم درجه حرارت دمی و کیفیت تنفسی و بویایی مهم می‌باشد.

چه وظیفه‌ای بر عهده تیغه بینی می باشد؟

انحراف بینی-از لحاظ عملکرد وظیفه تیغه بینی تنها همان جدا کردن دو قسمت بینی از یکدیگر می‌باشد. یکی از محاسن این که دو قسمت بینی جدا از هم می‌باشند این است که بیماری‌ها و میکروب‌ها به راحتی از یک سمت به سمت دیگر قابل انتقال نخواهند بود. از دیگر محاسن جدا شدن فضای داخل بینی به دو قسمت کوچکتر این است که اگر این فضا از یک حدی بزرگتر باشد ممکن است هوا در هنگام ورود به داخل بینی دچار چرخش شود و مشکلاتی را برای عمل تنفس ایجاد کند. با باریک‌تر شدن فضای ورودی هوا به درون یک محفظه در صورت ثابت بودن فشار مکنده هوا سرعت بالاتر می‌رود و امکان ایجاد گردابه هوا کاهش می‌یابد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که تیغه بینی وظیفه تنظیم هوای وردی به بینی را برعهده دارد. از دیگر اثرات وجود تیغه بینی می‌توان به نگه داشتن شکل ظاهری بینی اشاره کرد. درافرادی که تیغه بینی آنها در اثر ضربه دچار شکستگی شده است می‌توان به راحتی مشاهده کرد که در اثر آسیب دیدگی این عضو، بینی شکل ظاهری خود را از دست داده و دچار افتادگی شده و به اصطلاح حالت کوفتگی پیدا می‌کند.بخش‌های دیگری هم در تیغه بینی وجود دارد، از آن جمله می‌توان به بخش‌هایی اشاره کرد که در صورت تحریک باعث بروز سردردهای شدید می‌شوند و در برخی از مواقع دلیلی هستند برای آغاز میگرن.

انحراف بینی

چه عواملی باعث انحراف بینی می‌شوند یا بر آن موثرند؟

یکی از مهم‌ترین عوامل دخیل در انحراف بینی عوامل تکاملی و ارثی می‌باشند. عامل تکاملی و ارثی در انحراف بینی بدان معنا می‌باشد که در هنگام جنینی به خاطر اختلافاتی که در جثه و اندام پدر و مادر وجود دارد و همین طور به خاطر اختلافات ژنتیکی، تیغه در هنگامی که می‌خواهد رشد پیدا کند به خاطر این عدم تشابه که ازسمت پدر و مادر به ارث می‌برد به صورت نامتقارن در دو طرف بینی رشد می‌کند علاوه بر اینکه رشد تیغه و گوشت و پوست هم  باهم همخوانی لازم را ندارند و در نتیجه تیغه بینی دچار انحراف می‌شود. این نوع انحراف بینی به عنوان انحراف تکاملی هم شناخته می‌شود. این انحراف بینی ممکن است که از ابتدا وجود نداشته باشد و با مرور زمان و رشد نوزاد و بالاتر رفتن سن او کم‌کم نمایان گردد، از این روست که این نوع انحراف بینی را به عنوان انحراف تکاملی نیز می‌شناسند که همان‌طور که ذکر شد دلیل آن اختلاف میزان رشد قسمت‌های مختلف بینی با همدیگر می‌باشد. در برخی موارد افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند به عنوان مثال دارای لوزه سوم بزرگتر از حد معمول هستند ممکن است دچار تغییراتی در ساختار دستگاه تنفسی بشوند، مثلا سقف دهان آنها گودتر بشود و به دلیل اینکه سقف دهان در زیر فضای بینی قرار دارد با گودتر شدن آن به تیغه بینی فشار وارد می‌شود و باعث انحراف تیغه بینی می‌شود. در دیگر موارد کسانی که دچار بیماری‌های فک و صورت هستند ممکن است که دچار انحراف بینی شوند، مثلا کسانی که دارای فک بالایی کوچک‌تری هستند ممکن است که دچار انحراف تیغه بینی بشوند. همین طور کسانی که دچار بیماری لب شکری و یا شکاف کام هستند تقریبا در تمامی موارد به انحراف بینی دچار می‌شوند.عامل دوم در انحراف تیغه بینی، ضربه می‌باشد. ضربه‌ها در ایجاد انحراف بینی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. برخی از ضربه‌ها در دوران طفولیت و کودکی و یا حتی در زمان تولد نوزاد به بینی وارد می‌شوند که در نتیجه آن تیغه بینی دچار انحراف می‌شود. در خیلی از این موارد حتی با اینکه ضربه‌ها شدید نمی‌باشند ولی باعث انحراف بینی می‌گردند. در موارد دیگر تصادف‌ها و درگیری‌های خیابانی و برخورد جسم سخت به بینی که به هر دلیل می‌تواند باعث شکستگی تیغه و استخوان بینی بشوند. در برخی موارد ممکن است که بینی دچار شکستگی نشود ولی با وارد آمدن ضربه در زیر غضروف خون ریزی ایجاد شود و این خونریزی در صورتی‌که به موقع تشخیص داده نشود و درمان نگردد باعث انسداد راه تنفسی، از بین رفتن لایه مخاطی و تغییر شکل ظاهری بینی می‌گردد.

عوارض و ناراحتی‌های حاصل از انحراف بینی کدامند؟

عوارض انحراف بینی-از مضرات گرفتگی و انحراف بینی می‌توان به اختلاف کیفیت هوای تنفسی از راه بینی و دهان اشاره کرد که از نظر تمیزی  و درجه حرارت بسیار با هم اختلاف دارند و این می‌تواند عاملی در به‌وجود آوردن ناراحتی‌هایی در دراز مدت برای افرادی که دچار گرفتگی راه تنفسی هستند، گردد. از آن جمله می‌توان به خشکی دهان و مشکلات بویایی اشاره کرد. از طرف دیگر افرادی که دچار گرفتگی راه تنفسی هستند پس از مدتی به دلیل مشکلات تنفسی ممکن است که از نظر روانی دچار ناراحتی‌هایی شوند.در برخی موارد انحراف بینی می‌تواند بر روی دهانه سینوس‌های فرد تاثیر بگذارد و باعث شود که فرد مستعد سرماخوردگی و سینوزیت‌های مزمن گردد. سردردها هم در پاره‌ای از موارد مربوط به انحراف بینی می‌باشند به گونه‌ای که در موارد متعددی بعد از برطرف کردن مشکل انحراف بینی فرد، مشاهده شده که مشکل سردرد او هم کاملا مرتفع گردیده است.

انحراف بینی

راههای تشخیص انحراف بینی کدامند؟

تشخیص انحراف بینی معمولا با یک معاینه بسیار ساده بینی صورت می‌پذیرد، این معاینه می‌تواند با آندوسکوپ انجام شود زیرا این امکان را به پزشک می‌دهد که تمامی قسمت‌های تیغه بینی را به دقت مشاهده کرده و مورد معاینه قرار دهد. اگر فرد فقط دچار انحراف بینی باشد برای تشخیص آن احتیاج به کار خاص دیگری نمی‌باشد ولی در مواردی با انجام سی تی اسکن هم می‌توان به خوبی مشکلات را مشاهده کرد و اگر شخص به عوارضی همچون سینوزیت گرفتار باشد آن را تشخیص داد.

راه درمان انحراف بینی چیست؟

از لحاظ درمانی اگر کسی دچار عوارض انحراف بینی شده باشد نیاز به جراحی دارد. جراحی به این صورت انجام می‌گیرد که کاملا از ناحیه داخل بینی لایه‌های مخاطی محافظ را کنار زده و قسمتی را که دچار مشکل می‌باشد برداشته و یا ترمیم می‌کنند. در بسیاری از موارد در حین برطرف کردن انحراف تیغه بینی لازم است که پزشک توربین‌های بینی را هم مرتب و درست کند. برای مثال وقتی که انحراف بینی به سمت راست وجود دارد توربین‌های حفره سمت چپ به صورت جبرانی بزرگتر شده و می‌توانند در این طرف بینی هم انسداد ایجاد کنند.  در روش‌های قدیمی جراحی انحراف بینی هنگامی که لایه مخاطی برداشته می‌شد کل محتویات زیر آن یعنی غضروف و استخوان را تخلیه می‌کردند که باعث بروز مشکلاتی از جمله افتادگی نوک و فرورفتگی پشت بینی می‌شد که این روش‌ها امروزه منسوخ شده است.

آیا جراحی تیغه بینی خطراتی را برای بیمار در پی دارد؟

عمل جراحی انحراف بینی-معمولا در طی یک عمل جراحی مهمترین عاملی که یک بیمار را تهدید می‌کند اثرات ناشی از بیهوشی می‌باشد. در مورد این عمل می‌توان گفت که خوشبختانه در بسیاری از موارد می‌توان با بی حسی‌های موضعی و یا بیهوشی‌های ساده عمل انحراف بینی را به انجام رساند و خطر خاصی شخص بیمار را تهدید نمی‌کند.

سن مناسب برای انجام عمل جراحی بر روی تیغه بینی چه سنی است؟

نکته مهم دیگر در مورد عمل انحراف بینی، سن افرادی است که می‌خواهند مورد عمل قرار بگیرند. اگر فرد دارای مشکل حادی نباشد و به اصطلاح دچار انسداد نسبی باشد، سعی بر این است که تا اتمام سن رشد مورد عمل قرار نگیرد. اما در مواردی که مشکل حاد باشد و شخص دچار گرفتگی شدید باشد، به صلاح است که عمل زودتر انجام شود زیرا خود این گرفتگی در صورتی که شدید باشد، می‌تواند برای کودکان اشکالاتی را در شکل ظاهری صورت ایجاد کند. علاوه بر آن ممکن است که شخص دچار اختلالات ریوی بشود.

آیا بعد از عمل جراحی بر روی تیغه بینی به مراقبت‌های ویژه ای نیاز است؟

بعد از عمل انحراف بینی ممکن است که داخل بینی توسط پدهای خاصی پانسمان بشود که این پدها فقط جلوی خونریزی را می‌گیرند و برای تنفس بیمارمشکلی ایجاد نخواهند کرد. بیمار معمولا بعد از عمل انحراف بینی احتیاج به یک تا دو روز استراحت دارد و معمولا اگر چیزی درون بینی او قرار گرفته باشد بعد از دو روز خارج خواهد شد و او قادر خواهد بود که به زندگی عادی خود برگردد…./منبع:www.dr-shirazi.com

انحراف بینی

سلامتی در ۸ حرکت

سلامتی در ۸ حرکت

خواص سلامتی,فواید سلامتی,سلامتی درمانی,خاصیت سلامتی,خواص سلامتی درمانی,خواص سلامتی برای پوست,خواص سلامتی برای مو,خواص سلامتی برای جوانی,خواص سلامتی برای بارداری,خواص خوردن سلامتی,فواید سلامتی خام,فواید سلامتی پخته

سلامتی در ۸ حرکت

۱) پیاده روی کنید:

به گزارش بی اس ام اس  طبق تحقیقاتی که در ماه مارس ۲۰۰۸ میلادی انجام شد، انجام فعالیت های روزانه سبب انتقال انرژی و شادی به ویژه به زنان می شود. به گفته محققان دانشگاه لوییزیانا استیت و دانشگاه جورجی پیاده روی سبک ۱۰ دقیقه ای در روز می تواند سبب افزایش ۲۰ درصدی انرژی و کاهش ۶۵ درصدی خستگی شود.

۲) مراقب چشم هایتان باشید:

طبق تحقیقاتی که در ماه اکتبر ۲۰۰۷ میلادی توسط پژوهشگران دانشگاه Tuffs به انجام رسید و مشروح آن در مجله the American Journal af Clinical nutrition چاپ شد، مصرف مواد غذایی با اندیس گلیسمی بالا مثل سیب زمینی و غلات و حبوبات تصفیه شده می تواند احتمال ضعف ماهیچه ای چشم را افزایش داده و زمینه ساز ابتلا به کوری در سالمندی شود

۳) یک فیلم خوب ببینید:

تحقیقات پژوهشگران دانشگاه لوماایندا در سال ۲۰۰۸ میلادی نشان داده است افرادی که عادت به دیدن فیلم های کمدی دارند، میزان کورتیزول و آدرنالین، دو هورمون استرس در خون شان به ترتیب ۳۹ و ۷۰ درصد پایین تر از این میزان در سایر افراد است.

۴) آرام باشید:

طبق بررسی هایی که در ماه آوریل ۲۰۰۸ میلادی توسط پژوهشگران دانشگاه دنور انجام شد، ۳۰ درصد از زنان معمولا همیشه عصبانی هستند. این در حالی است که عصبانیت یکی از فاکتورهای افزایش فشارخون، افزایش ضربان قلب و مسبب آزادسازی هورمون استرس است که خود زمینه ساز ناراحتی های قلبی و افسردگی است.

۵) چربی های دور شکم را آب کنید

طبق نتایج اخیر بررسی های پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا که مشروح آن در مجله نورولوژی به چاپ رسیده است افزایش چربی های دور شکم در ۴۰ سالگی می تواند احتمال ابتلا به زوال عقل را در ۷۰ سالگی افزایش دهد. در ضمن احتمال ابتلای این افراد به دیابت و ناراحتی های قلبی ۳ برابر سایر افراد با وزن متعادل است.

۶) کلسترول خون تان را پایین آورید:

اگر احساس می کنید کلسترول خون تان بالاست، به یک متخصص مراجعه کنید تا آن را کاهش دهید. تحقیقات پژوهشگران دانشگاه میشیگان نشان داده است میزان کلسترول خون بالا در ۴۵ درصد افرادی که به پزشک مراجعه می کنند طی ۸ ماه ۱۵ درصد کاهش می یابد، پزشکان معمولا به شما توصیه می کنند روزانه ۱۰ تا ۲۵ گرم فیبر محلول در روز مصرف کنید و مواد غذایی ای مثل میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود حتما قرار دهید.

سلامتی در ۸ حرکت

۷) ماست بخورید:

بررسی های پژوهشگران ژاپنی نشان داده افرادی که عادت به مصرف موادغذایی حاوی اسیدلاکتیک مثل ماست دارند کمتر به بیماری های لثه، افتادن دندان ها و ناراحتی های قلبی دچار می شوند. به نظر می رسد لاکتوباسیل های موجود در این نوع موادغذایی از رشد باکتری هایی مضر در دهان پیشگیری می کند.

۸) قهوه بنوشید:

بررسی هایی که در ژانویه ۲۰۰۸ میلادی توسط پژوهشگران دانشکده پزشکی هاروارد انجام شده نشان داده است، مصرف بالای قهوه می تواند احتمال ابتلا به سرطان تخمدان به ویژه در زنان یائسه را کاهش دهد. با این حال در صورتی که باردار هستید، مصرف قهوه را کاهش دهید زیرا می تواند سبب سقط جنین شود.

منبع:aftabir.com

سلامتی در ۸ حرکت

حفظ سلامت در فصل گرما

حفظ سلامت در فصل گرما

فصل گرما,بیماری فصل گرما,فصل گرما در بارداری,علائم فصل گرما,درمان فصل گرما,درمان فصل گرما با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان فصل گرما,فصل گرما را چگونه درمان کنیم,فصل گرما در کودکان,فصل گرما در بزرگسالان,فصل گرما در نوزادان,فصل گرما در بهار,فصل گرما در تابستان,فصل گرما در پاییز,فصل گرما در زمستان,آشنایی با فصل گرما,همه چیز در مورد فصل گرما,فصل گرما واگیردار است,فصل گرما و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان فصل گرما

حفظ سلامت در فصل گرما

به گزارش بی اس ام اس : با این که تابستان فرصتی برای تفریح و گشت و گذار در طبیعت است، اما گرمای هوا خیلی از فرصت های بودن در هوای باز و تفریح کردن زیر نور آفتاب را از ما خواهد گرفت. پس باید دقت کنیم زیرا گرما و نور آفتاب می تواند صدماتی هم به ما برساند و این گرما می تواند تهدیدی جدی برای سلامت ما نیز به حساب می آید. با افزایش دمای هوای محیط، احتمال بروز مشکلاتی نظیر گرمازدگی، کم آبی بدن و آفتاب زدگی نیز افزایش می یابد. پس مهم است که بدانیم چگونه در این روزها و ماه های گرم سال، سالم مانده و احتمال بروز بیماری های مرتبط با گرما را نیز کاهش دهیم. به همین منظور نکاتی کلی برای حفاظت در برابر گرما و آفتاب ارائه می شود.

در هوای گرم، مقدار زیادی آب سالم و تمیز بنوشید تا از بروز کم آبی بدن جلوگیری شود. وقتی که هوای محیط گرم باشد، بدن ما به شدت عرق کرده و در نتیجه به مایعات بیشتری نیاز دارد. دقت کنید، حتی مواقعی که تشنه نیستید نیز آب کافی و سالم بنوشید. این کار می تواند آب از دست رفته بدن را جبران کند.

حفظ سلامت در فصل گرما

از نوشیدن مایعات حاوی کافئین یا گازدار خودداری کنید.این نوع نوشیدنی ها باعث بی آبی بیشتر بدن شما شده و موجب حس خستگی و فرسودگی می شوند. اگر ترک عادت نوشیدن این مایعات برای شما سخت است، سعی کنید که مقدار مصرف آن ها را کاهش دهید.

وعده های غذایی را سبک انتخاب کنید وعده هایی که سالم و مقوی بوده و به راحتی هضم شوند. به همین دلیل تابستان فرصتی فوق العاده برای خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و سالاد است.تا حد امکان از مصرف غذاهای سنگین، ادویه دار یا نشاسته ای که می تواند باعث احساس خستگی و کسالت شما شود، خودداری کنید. گنجاندن مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن به رژیم غذایی در تابستان موثر خواهد بود.

مواد غذایی ای که حاوی بتاکاروتن هستند مانند هویج، گوجه فرنگی، زردآلو و سیب زمینی شیرین می توانند به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور آفتاب کمک کنند. همیشه از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید، حتی اگر قصد ندارید به مدت طولانی در محیط های باز بمانید.

حفظ سلامت در فصل گرما

استفاده از کرم ضد آفتاب

استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند از بروز آفتاب سوختگی های دردناک، ایجاد آسیب های پوستی، چین و چروک و حتی سرطان پوست جلوگیری کند. دقت داشته باشید کرم ضد آفتاب مناسب انتخاب کنید که طیف گسترده ای را تحت پوشش قرار دهد. به این معنی که ضد آفتاب باید بتواند پوست را در برابر اشعه های مضرUVA وUVB محافظت کند. در زمان انتخاب لباس های تابستانی، عینک آفتابی و کلاه را نیز فراموش نکنید.

استفاده ازعینک آفتابی

عینک آفتابی مناسبی برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به چشم انتخاب کنید. همچنین کلاهی مناسب برای حفاظت در برابر نور آفتاب تا سایه ای دائمی برای شما ایجاد کند. لباس های با رنگ روشن، سبک و راحت بپوشید.

استفاده ازلباس های روشن

لباس های روشن، گرمای آفتاب را منعکس کرده در حالی که رنگ تیره، آن را جذب خواهد کرد و موجب گرمای بیشتر شما خواهد شد. امیدواریم با رعایت همین نکات ساده بتوانیم کمی راحت تر و با سلامت فصل گرما را پشت سر بگذاریم.

منبع:aftab.ir

حفظ سلامت در فصل گرما

حیوانات خانگی سلامت ما را تهدید می کنند


حیوانات خانگی سلامت ما را تهدید می کنند

تهدید حیوانات خانگی,بیماری تهدید حیوانات خانگی,تهدید حیوانات خانگی در بارداری,علائم تهدید حیوانات خانگی,درمان تهدید حیوانات خانگی,درمان تهدید حیوانات خانگی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان تهدید حیوانات خانگی,تهدید حیوانات خانگی را چگونه درمان کنیم,تهدید حیوانات خانگی در کودکان,تهدید حیوانات خانگی در بزرگسالان,تهدید حیوانات خانگی در نوزادان,تهدید حیوانات خانگی در بهار,تهدید حیوانات خانگی در تابستان,تهدید حیوانات خانگی در پاییز,تهدید حیوانات خانگی در زمستان,آشنایی با تهدید حیوانات خانگی,همه چیز در مورد تهدید حیوانات خانگی,تهدید حیوانات خانگی واگیردار است,تهدید حیوانات خانگی و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان تهدید حیوانات خانگی

حیوانات خانگی سلامت ما را تهدید می‌کنند

به گزارش بی اس ام اس افرادی که به تقلید از سایر فرهنگ‌ها و به دلیل مدگرایی، انواع حیوانات را در خانه نگهداری می‌کنند، اغلب از خطرات ناشی از نگهداری این حیوانات در خانه و تماس نزدیک با ‌آنها بی‌اطلاع اند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، از میان حدود 1700 عامل بیماریزا، ‌832 عامل از طریق حیوانات به انسان منتقل می‌شود.در دهه 1980، این طرز تفکر رواج یافته بود که نگهداری حیوانات خانگی با افزایش طول عمر انسان همراه است، چرا که تنهایی او را پر می‌کند. اما بررسی‌هایی که در سال‌های بعد صورت گرفت، نتایج معکوسی را در برداشت. انواع عفونت‌های باکتریایی قارچی و انگلی، آلرژی‌ها و جراحات ناشی از این حیوانات، بخصوص در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، کودکان، زنان باردار و بیمارانی با اندام‌های پیوندی، باعث بروز بیماری‌های خطرناک و حتی کشنده می‌شود.حیواناتی مانند سگ، گربه، حیوانات کوچک (موسوم به جیبی)‌ مانند موش و خرگوش، پرندگان و ماهی‌ها جزو حیوانات خانگی محسوب می‌شوند.بیماری‌های مرتبط با سگ‌ها: کمپیلوباکتر یکی از باکتری‌هایی است که از طریق مدفوع سگ‌ها انتقال می‌یابد و می‌تواند باعث عفونت دستگاه گوارش و عوارضی مانند اسهال، اسهال خونی،‌ تب، دردهای شکمی، تهوع، استفراغ و در موارد نادر نوعی بیماری در سیستم عصبی شود.لپتوسپیرا نیز باکتری دیگری است که عامل بیماری لپتوسپیروز است و انتقال آن از سگ‌ها به انسان می‌تواند علائمی شبیه به آنفلوآنزا ازجمله تب ناگهانی، سردرد شدید، قرمزی چشم‌ها، دردهای عضلانی، خستگی، تهوع و گاهی لکه‌های قرمزرنگ روی پوست ایجاد کند که معمولا پس از 13 تا 14 روز دوره نهفته آشکار می‌شوند. این بیماری در موارد حاد می‌تواند باعث نارسایی کبد و کلیه و حتی مرگ شود. باکتری دیگری موسوم به کریپتو سپوریدیوم ریدیوزیس که اغلب از طریق بچه سگ‌ها منتقل می‌شود، علائمی مانند کمپیلوباکتر ایجاد می‌کند، درمان بیماری حاصل از آن دشوار است و داروهایی مانند پارومومایسین که علیه آن تجویز می‌شود، دارای عوارض زیادی است.همچنین لیشمانی، نوعی بیماری انگلی است که می‌تواند از برخی حیوانات، از جمله سگ‌ها به انسان منتقل شود و پوست یا اندام‌های داخلی را درگیر کند.عوارض نوع پوستی آن به صورت زخم‌هایی ظاهر می‌شود که ممکن است دردناک یا بدون درد و همراه با غده‌هایی متورم باشند. چنانچه این نوع از لیشمانی درمان نشود، جای زخم‌ها می‌تواند برای همیشه روی پوست باقی بماند.در نوع دیگر لیشمانی، اندام‌های داخلی مانند طحال و کبد متورم می‌شوند، چنانچه این فرم از بیماری درمان نشود، می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به مرگ شود. از سایر بیماری‌های منتقل‌شونده از طریق سگ‌ها (به طور غیرمستقیم با گزش کنه‌ها)‌ می‌توان به بیماری لیم که نوعی عفونت باکتریایی بوده و با زخم‌‌های بزرگ پوستی همراه است، اشاره کرد. عفونت ژیاردیایی، ابتلا به دیپلیدیوم (نوعی کرم نواری)‌، کرم قلابدار ـ که آلودگی آن می‌تواند از طریق خوردن یا نفوذ از پوست (معمولا پاها)‌ اتفاق بیفتد و باعث التهاب، قرمزی و خارش پوست شود ـ همچنین کرم حلقوی، بیماری بروسلوز و بیماری کشنده هاری از بیماری‌های دیگری هستند که از سگ‌ها به انسان منتقل می‌شوند.بیماری‌های مرتبط با گربه: توکسوپلاسموز یکی از بیماری‌های منتقل‌شونده توسط گربه‌هاست که از انگلی موسوم به توکسوپلاسمیلا و از طریق مدفوع حیوان انتقال می‌یابد. بیماران تحت مداوای سرطان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف، مستعد ابتلا به این بیماری هستند. توکسوپلاسموز در زنان باردار می‌تواند منجر به سقط جنین شود. عفونت پلیگ (پرسینیاپستیس)، عفونت باکتریایی دیگری است که می‌تواند از طریق گزیدن کک، از حیواناتی مانند گربه و جوندگان به انسان منتقل شود. علائمی مانند تب، لرز، ضعف، تورم و درد غدد لنفاوی و نیز عفونت ریه‌ها در این بیماری آشکار می‌شود. عفونت می‌تواند به سایر بخش‌های بدن نیز برسد و چنانچه بیماری بلافاصله درمان نشود، ممکن است منجر به مرگ شود.عامل بیماری دیگری که از طریق خراشیدگی‌ها و گازگرفتگی‌های گربه انتقال می‌یابد، بروتونلاهنسلا نامیده می‌شود که بیماری CSD را ایجاد می‌کند که باعث تورم غدد لنفاوی، تب، سردرد، بی‌اشتهایی، بیماری‌های کبدی و زخم‌های پوستی می‌شود.عفونت ناشی از کوکسیلا برنتی (تب کیو)‌ نیز بیماری باکتریایی دیگری است که از طریق گربه‌ها انتقال می‌یابد. همانند سگ‌ها، بیماری‌های باکتریایی از قبیل عفونت ناشی از کمپیلوباکتر، کریپتوسپوریدیوم ریدیوزیس، دیپلیدیوم، لپتوسپیروزیس، بیماری ویروسی هاری و بیماری انگلی ناشی از کرم‌های قلابدار و کرم‌های حلقوی نیز می‌تواند از طریق گربه‌ها به انسان منتقل شود.بیماری‌های مرتبط با پرندگان: اگرچه بیماری‌هایی که با لمس یا نگهداری پرندگان به وجود می‌آیند نادرند، اما انواع پرندگان نیز می‌توانند میکروب‌هایی را به انسان انتقال دهند. به عنوان مثال، جوجه‌ها و اردک‌ها می‌توانند باکتری سالمونلا را انتقال دهند. همچنین انواع طوطی‌ها، باکتری کلامیدیاسی‌تاچی را انتقال می‌دهند که عامل ایجاد بیماری سیتاکوزیس است.همچنین نوعی بیماری انگلی موسوم به کریپتوکوکوزیس می‌تواند از طریق فضولات کبوترها انتقال یابد که باعث عفونت‌های ریوی و زخم‌های پوستی می‌شود.بیماری‌های ناشی از حیوانات خانگی کوچک (حیوانات جیبی)‌: این حیوانات شامل جوندگانی هستند که به دلیل کوچکی می‌توانند در جیب جای بگیرند. ازجمله این حیوانات که معمولا در قفس‌ها نگهداری می‌شوند، می‌توان به انواع موش‌ها، خرگوش، همستر (جانوری شبیه موش)‌ و راسو اشاره کرد.بیماری سالمونلا و ویروس لنفوسیتیک کریومننژیتیس می‌‌تواند از جوندگان خانگی منتقل شود. این بیماری می‌تواند باعث سردرد، تب، استفراغ و گلودرد شود. همچنین تورم اعصاب در این بیماری منجر به کرختی و بی‌حسی در بازوها یا پاها شده و تورم مغز (آنسفالیت)‌ نیز موجب مشکلات یادگیری، گیجی و زوال عقل می‌شود. در زنان باردار نیز می‌تواند منجر به سقط جنین یا آسیب به آن شود.ماهی‌ها و بیماری‌های مرتبط با آنها: ماهی‌ها و دوزیستانی مانند قورباغه و وزغ که در آب زندگی می‌کنند، می‌توانند باکتری‌هایی را که باعث بیماری در افراد می‌شوند، منتقل کنند، از جمله عفونت سالمونلایی می‌‌تواند از آب آکواریوم‌ها انتقال پیدا کند.

حیوانات خانگی سلامت ما را تهدید می کنند

آلرژی نسبت به حیوانات خانگی

15 تا 30 درصد افراد بخصوص افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، نسبت به پروتئین‌های آلرژن موجود در پوست، بزاق یا ادرار حیوانات خانگی واکنش نشان می‌دهند.مایعاتی که از بدن سگ‌ها و گربه‌ها ترشح می‌شوند و نیز پوست‌های مرده آنها (هنگام پوست‌ریزی)‌، حاوی مواد آلرژی‌زای چسبناکی است که می‌تواند به دیوارها، لباس‌ها و سطوح دیگر بچسبد و وقتی به غشاهای روی چشم‌ها و بینی می‌رسد، باعث تورم و خارش این غشاءها و گرفتگی بینی می‌شود. همچنین بسیاری از ذرات ریز آلرژن می‌توانند وارد ریه‌ها شوند و باعث سرفه، خس‌خس سینه و تنگی نفس شوند. در ضمن افراد بسیار حساس، دچار بثورات جلدی شدیدی روی صورت، گردن و بالای سینه می‌شوند. تماس افراد مبتلا به آسم با گربه نیز می‌تواند خطرناک باشد.

خطری جدی است، مراقب باشید

لازم است افرادی که در تماس با حیوانات خانگی هستند، برای محافظت از خود در برابر انتشار بیماری‌های احتمالی از این حیوانات، نکاتی را رعایت کنند، از جمله این که به خاطر داشته باشید همیشه دست‌هایتان را پس از بازی‌کردن با حیوانات یا حمل آنها، بخصوص پیش از غذاخوردن و دست‌زدن به مواد غذایی به خوبی با آب و صابون بشویید. مراقب باشید که حیوان خانگی‌تان تنها از غذاهای مخصوص حیوانات یا گوشت‌های کاملا پخته تغذیه کند و اجازه ندهید که حیوان دیگری را شکار کند یا مدفوع (فضولات)‌ حیوان را بخورد. حیواناتی را که دچار اسهال شده‌اند، لمس نکنید و اگر اسهال حیوان بیش از 2 روز طول بکشد، حیوان را نزد دامپزشک ببرید. از خرید حیوانات ناسالم و حیوانی که کمتر از 6 ماه سن داشته باشد، خودداری کنید. از تماس با حیوانات ولگرد و بدون صاحب خودداری کنید، چراکه می‌توانند عفونت‌های زیادی را منتقل کنند.به مدفوع حیوانات دست نزنید. جعبه نگهداری بچه‌ گربه‌ها را روزانه تعویض و پوشش قفس پرندگان را روزانه تمیز کنید و آنها را دور از آشپزخانه و اتاق غذاخوری نگه دارید. برای جلوگیری از خراش توسط گربه‌ها، ناخن‌های حیوان را کوتاه کنید و در صورت خراشیده‌شدن یا گازگرفتگی شدید، فورا زخم‌ها را خوب با آب و صابون بشویید.برای تمیزکردن قفس حیوانات یا آکواریوم‌ها، دستکش‌های پلاستیکی و تمیز خانگی دست کنید و پس از اتمام، دست‌هایتان را بشویید. از حیوانات غیرمتعارف مانند میمون‌ها و راسوها اجتناب کنید. حیوانات خود را از کک‌ها دور نگه دارید. حیوانات خانگی را به طور مرتب مورد معاینات سلامتی قرار دهید.

منبع:jamejamonline.ir

حیوانات خانگی سلامت ما را تهدید می کنند

شایع‌ترین بیماری مسری جنسی+توصیه

شایع‌ترین بیماری مسری جنسی+توصیه

بیماری مسری جنسی,بیماری بیماری مسری جنسی,بیماری مسری جنسی در بارداری,علائم بیماری مسری جنسی,درمان بیماری مسری جنسی,درمان بیماری مسری جنسی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان بیماری مسری جنسی,بیماری مسری جنسی را چگونه درمان کنیم,بیماری مسری جنسی در کودکان,بیماری مسری جنسی در بزرگسالان,بیماری مسری جنسی در نوزادان,بیماری مسری جنسی در بهار,بیماری مسری جنسی در تابستان,بیماری مسری جنسی در پاییز,بیماری مسری جنسی در زمستان,آشنایی با بیماری مسری جنسی,همه چیز در مورد بیماری مسری جنسی,بیماری مسری جنسی واگیردار است,بیماری مسری جنسی و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان بیماری مسری جنسی

شایع‌ترین بیماری مسری جنسی+توصیه


به گزارش بی اس ام اس این بیماری هم زنان و هم مردان را در تمام گروهای سنی مبتلا می‌کند، البته شیوع آن در جوانان بیشتر است. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سالیانه 90 میلیون مورد جدید عفونت کلامیدیایی در جهان اتفاق می‌افتد.عفونت‌های کلامیدیایی شایع‌ترین بیماری آمیزشی باکتریایی در دنیا و عامل آنها میکروبی به اسم «کلامیدیا تراکوماتیس» است. درگذشته، مهم‌ترین بیماری ناشی از کلامیدیا، «تراخم» بود که یک بیماری چشمی و از شایع‌ترین دلایل نابینایی است ولی درحال‌حاضر گونه‌ای از این باکتری بیشتر شایع شده که باعث عفونت دستگاه تناسلی می‌شود. کلامیدیاها انگل‌‌های داخل سلولی هستند و بسیاری از خصوصیات فیزیکی آنها مانند ویروس‌هاست. این میکروب‌ها باعث التهاب مجرای ادرار، واژن، گردن رحم، لوله‌های رحمی، مقعد و تخمدان‌ها می‌شوند. کلامیدیا یک عفونت داخل سلولی است، بنابراین تشخیص آن با روش‌های معمول آزمایشگاهی مشکل خواهد بود.این بیماری ممکن است بدون علامت یا با علایم خفیف و زودگذر باشد، ولی با گذشت زمان، عوارض خود را به‌ویژه در زنان نشان می‌دهد. بیشتر افراد مبتلا به بیماری‌های آمیزشی کلامیدیایی به علت بی‌اطلاعی از آلودگی خود به این میکروب، دنبال آزمایش یا درمان نمی‌روند. اگر همسر نیز درمان نشود، فرد پس از درمان، دوباره مبتلا خواهد شد.کلامیدیا با هر نوع رابطه زناشویی قابل‌انتقال است و می‌تواند هنگام زایمان طبیعی از مادر به نوزاد منتقل شود. از آنجا که گردن رحم در خانم‌ها و دختران جوان هنوز به خوبی تکامل نیافته است، امکان ابتلای این افراد بیشتر است.

علایم عفونت کلامیدیایی
بیشتر بیماران مبتلا به کلامیدیا بدون علامت هستند، این بیماری را بیماری خاموش نیز می‌نامند. این بیماری، یک دوره نهفته دارد و که عبارت از مدت زمانی است که طول می‌کشد تا علایم بیماری پس از آلوده شدن به میکروب یا ویروس ظاهر شوند. طول دوره نهفته در عفونت کلامیدیایی 14-3 روز است. درخانم‌ها عفونت، ابتدا گردن رحم و مجرای ادرار را گرفتار می‌کند. 75 درصد خانم‌های مبتلا بدون علامت هستند. در صورت وجود علایم، عبارت خواهند بود از ترشح غیرطبیعی واژن و سوزش هنگام ادرار. حتی اگر عفونت از گردن رحم به لوله‌‌های رحمی منتشر شود، باز هم امکان دارد بیمار بدون علایم و نشانه باشد.در عده‌ای از خانم‌ها، درد در قسمت تحتانی شکم، درد در قسمت پایین کمر، درد هنگام برقراری روابط زناشویی، تهوع، تب و خونریزی در فواصل عادت ماهیانه‌ها رخ می‌دهد. گاهی عفونت کلامیدیایی گردن رحم به ناحیه مقعد نیز منتشر می‌شود. بیشتر مردان مبتلا نیز بدون علامت هستند ولی برخی از آنها ترشح سفید یا روشن از مجرای ادرار و سوزش هنگام ادرار دارند. مردها همچنین ممکن است دچار سوزش و خارش در نوک مجرای ادرار شوند.

شایع‌ترین بیماری مسری جنسی+توصیه

افراد در معرض خطر
خطر ابتلا به کلامیدیا در یک رابطه‌ زناشویی حفاظت نشده در این افراد بیشتر است:1. دختران و خانم‌های جوان2. مبتلایان به دیابت یا همان بیماری قند3. کسانی که وضعیت سلامت عمومی آنها نامناسب است.4. افرادی که در هوای گرم حضور دارند یا به هر علت دیگری، رطوبت و گرمای ناحیه تناسلی‌شان ممکن است افزایش یابد.5. خانم‌هایی که از دوش واژینال استفاده می‌کنند.

عوارض عفونت کلامیدیایی
کلامیدیا برخلاف سوزاک که یک بیماری پر سر و صداست، معمولا هیچ علامتی ندارد، ولی عواقب آن خطیرتر از سوزاک است. «اپیدیدیم» یک از ضمایم بیضه در مردان است. عفونت آن باعث بزرگی و قرمزی کیسه بیضه به همراه درد شدید می‌شودعفونت اپیدیدیم را در اصطلاح پزشکی «اپیدیدیمیت» می‌گویند. شایع‌ترین علت اپیدیدیمیت، ابتلا به عفونت کلامیدیایی است. قطر اپیدیدیم در بعضی نقاط آن، کمتر از یک میلی‌متر است و عفونت ممکن است باعث بسته شدن آن شود. اسپرم از بیضه به‌وسیله اپیدیدیم خارج و از طریق لوله منی وارد منی می‌شود. اگر مردی در هر دو طرف به اپیدیدیمیت مبتلا شود، بسته شدن دو طرفه اپیدیدیم باعث ناباروری وی خواهد شد. در این مردان با اینکه اندازه بیضه کاملا طبیعی است ولی تعداد اسپرم در مایع منی صفر گزارش می‌شود. گاهی بعضی از مردان جوان از اینکه تعداد اسپرم در مایع منی‌شان صفر گزارش شده است، تعجب می‌کنند گاهی هم زوجی قبلا صاحب یک فرزند شده‌اند و زمانی‌ که می‌خواهند صاحب فرزند دوم شوند، مرد متوجه می‌شود که نابارور شده است. یکی از دلایل هر دو مورد، عفونت دو طرفه اپیدیدیم و بسته شدن آن است.حدود 75 درصد زنان مبتلا به عفونت کلامیدیایی بدون علامت و 40 درصد آنها به بیماری التهابی لگن مبتلا می‌شوند که از عوارض آن دردهای مزمن لگنی و ناباروری است. گاهی یک مرد مبتلا به عفونت کلامیدیایی که کاملا بدون علامت است، عفونت را به همسر خود منتقل می‌کند و با ابتلای همسر، زوج نابارور می‌شوند. مخاط واژن خانم‌ها در مقابل ‌کلامیدیا نسبتا مقاوم ولی مخاط گردن رحم حساس است و زود گرفتار می‌شود. زنان مبتلا به عفونت کلامیدیایی ممکن است ترشح مخاطی چرکی از دهانه رحم داشته باشند. گرفتاری لوله‌های رحمی با کلامیدیا باعث ناباروری زن می‌شود. 10 تا 40 درصد خانم‌های مبتلا به عفونت کلامیدیا که درمان نمی‌شوند، بعدها به بیماری التهابی لگنی مبتلا خواهند شد.در بعضی نقاط دنیا 40-30 درصد علت آسیب لوله‌‌های رحمی به‌علت عفونت‌های کلامیدیایی اتفاق می‌افتد. خطر بارداری خارج رحمی در زنان مبتلا به بیماری التهابی لگنی 10-6 برابر افراد عادی است و 50-40 درصد علت بارداری‌های خارج رحمی، بیماری التهابی لگن است. خطر ابتلا به بیماری ایدز در افراد مبتلا به عفونت کلامیدیایی 5 برابر افراد غیر آلوده خواهد بود. از عوارض دیگر کلامیدیا، عفونت چشم‌هاست اگر دست آلوده به ترشحات حاوی کلامیدیا با چشم تماس پیدا کنند عفونت چشمی «التهاب ملتحمه» ایجاد می‌شود در صورت عدم درمان، منجر به نابینایی خواهد شد. عفونت کلامیدیایی درمان نشده در خانم‌ها می‌تواند باعث زایمان زودرس شود. عفونت کلامیدیایی گردن رحم خانم باردار، هنگام زایمان به نوزاد منتقل خواهد شد و چشم، دهان، حلق و دستگاه تنفس نوزاد می‌تواند گرفتار شود.

تشخیص
امروزه در بسیاری از کشورها برنامه‌ای برای غربالگری این عفونت در زنان وجود دارد. با دریافت شرح حال مناسب، می‌توان در خانمی ‌که احتمال عفونت دارد، برای غربالگری اقدام کرد. در سال 1382، 1052 زن 49-15 ساله که به 5 درمانگاه زنان- مامایی در شهر تهران مراجعه کرده‌بودند، از نظر وجود عفونت کلامیدیایی بررسی شدند. حدود 12 درصد این تعداد خانم، تست PCR مثبت برای کلامیدیا داشتند. در جامعه‌ای که بیش از 4 درصد خانم‌های آن به کلامیدیا مبتلا هستند، غربالگری خانم‌ها از نظر وجود عفونت کلامیدیایی، توصیه می‌شود. امروزه تست‌های بسیار حساسی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توان بیماری را هم در ترشحات گردن رحم و هم از طریق ادرار تشخیص داد. در مردان، برای تشخیص، از نمونه‌‌هایی که از داخل مجرای ادرار گرفته شده‌اند، استفاده می‌‌شود. بهترین تست تشخیصی هم در مرد و هم در زن استفاده از PCR است. برای درمان عفونت‌های کلامیدیایی، داروهای بسیار موثری وجود دارند.

منبع : Salamat.ir

شایع‌ترین بیماری مسری جنسی+توصیه

غذاهای محرک سوزش معده

غذاهای محرک سوزش معده

سوزش معده,بیماری سوزش معده,سوزش معده در بارداری,علائم سوزش معده,درمان سوزش معده,درمان سوزش معده با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سوزش معده,سوزش معده را چگونه درمان کنیم,سوزش معده در کودکان,سوزش معده در بزرگسالان,سوزش معده در نوزادان,سوزش معده در بهار,سوزش معده در تابستان,سوزش معده در پاییز,سوزش معده در زمستان,آشنایی با سوزش معده,همه چیز در مورد سوزش معده,سوزش معده واگیردار است,سوزش معده و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان سوزش معده

غذاهای محرک سوزش معده

به گزارش بی اس ام اس : امروزه اغلب افراد بنا به دلایل متعددی این درد را تجربه می کنند. دردی که می تواند بخش عمده ای از زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.اجازه دهید کمی راجع به علت وقوع این درد صحبت کنیم. طبق توصیفات آناتومی ، ماهیچه ای حلقوی در فاصله اتصاف مری به معده وجود دارد که کنترل ورود و خروج مواد از مری به معده را هدایت می کند.عملکرد اصلی این ماهیچه ممانعت از بازگشت اسید معده به داخل مری است. اما در افراد مبتلا به سوزش معده (ترش کردگی) این ماهیچه عملکرد درستی نداشته و باعث بازگشت اسید معده به مری می شود که در این صورت سوزش آن را در ناحیه قفسه سینه احساس خواهیم کرد. اما آیا این واقعه به این معنا است که زندگی بدون این درد اجتناب ناپذیر است؟ نه ! این طور نیست.طبق امار مشخص شده که 92% از دلایل بروز این درد به خاطر نوع رژیم غذایی غلطی است که پیروی می کنیم. با این توصیفات بهتر است کمی راجع به غذاهای محرک این درد و ناراحتی صحبت کنیم. در واقع می توان گفت که غذاهای محرک از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما بعضی غذاها و نوشیدنی ها به خصوص این تاثیر ناخواسته را در اغلب افراد دارند و باعث بازگشت اسید معده به مری می شوند . این غذاها عبارتند از:

غذاهای محرک سوزش معده

گوشت ها:
اغلب گوشت ها چنین خاصیتی دارند.
چربی ها، روغن، شیرینی جات:شکلات، چیپس، کره، سالادهای پر سس، غذهای سرخ شده چرب ، ماکارونی

میوه جات و سبزیجات و عصاره آنها :
آب پرتغال، لیمو، اب گریپ فروت، گوجه، پیاز، سالاد سیب زمینی.
رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب
سایر نوشیدنی ها: مثل چای ، قهوه، آب جو

لبنیات: مثل خامه، شیر، بستنی و ..
این غذاها و نوشیدنی ها در ارتباط با بروز سوزش معده موثر هستند و روش رهایی از تاثیر ناخواسته آنها این است که در مصرف آن ها حد اعتدال رعایت شود. استعمال دخانیات نیز یکی دیگر از دلایل بروز سوزش معده است.کلا نوشیدنی های کربوناتی نیز باعث برگشت اسید معده به مری می شود. بهترین راه پیشگیری از این درد ناخوشایند این است که علاوه بر رعایت تعادل در مصرف غذاهای ذکر شده ، حجم وعده های غذایی را کاهش دهید .

غذاهای محرک سوزش معده

چون وعده های غذایی سنگین و سرشار از چربی ، مدت طولانی تری در معده توقف می کند . نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که غذا ها و نوشیدنی های ذکر شده عمومیت کاملی ندارد. هر فردی نسبت به غذاهای خاصی تحریک شده ، بنابر این بهتر است فارغ از این لیست ، به رژیم غذایی خود توجه کنید و غذاهای محرک را شناسایی نموده و در مورد مصرف آن ها احتیاط لازم را داشته باشید. برای کسب اطلاع بهتر راجع به این مسئله بهتر است سایر علائم، زمان بروز درد، غذای صرف شده ، فعالیت انجام شده قبل از بروز درد را نیز یادداشت کنید تا با مشاهده آنها به نتیجه گیری جامع تری دست یابید. از دیگر توصیه های لازم در زمینه پیشگیری از سوزش معده این است که اگر به غذاهای رستورانی تمایل دارید یا اغلب مواقع به این مکان ها سر می زنید ، سعی کنید که غذای سالمی را سفارش دهید. غذایی کم چرب و حاوی پروتئین متعادل می تواند انتخاب درستی باشد. چون غذاهای سرشار از پروتئین باعث ایجاد فشار به معده می شود و اسید معده را به مری هدایت می کند. شاید باور نکنید، اما به همان نسبت ناخوشایندی که از سوزش قفسه سینه احساس می کنید ، رهایی از آن نیز اسان است. کمی تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی و اندکی توجه به محرکات می تواند شما را در رهایی از این وضعیت یاری کند.

غذاهای محرک سوزش معده

تعبیر خواب آب

تعبیر خواب آب

تعبیر خواب آب , آب در خواب دیدن

اگز خواب آب دیده اید و می خواهید تعبیر دیدن آب در خواب را بدانید این مطلب را بخوانید


تعبیر دبدن آب در خواب را خوب دانسته اند و آن را نشانه روشنایی و صفا معرفی کرده اند. اما در چه شرایطی آب را دیده اید و کیفیت آب چگونه باشد همه بر تعبیر خواب آب موثر است. آبهای روان کم عمق که بتوان کف آب را دید و شفاف و صاف باشد، بهترین تعبیر را دارد. آب روان بهتر از آب راکد است. آب روان را جریان زندگی ببینده خواب تعبیر می کنند. اگر در این آب روان ماهی هم باشد مسلماً تعبیر بهتری دارد، علی الخصوص ماهی سرخ و سفید. آبهای روان را شادی و عمر بلند هم تعبیر می کنند. آبهای راکد نشان دهنده غم و غصه و اندوه و حتی بیماری است  و آبی که لجن شده باشد ابتلاست. ابتلا به اموری که باعث زحمت و دردسر برای ببینده خواب می شود و گرفتاری هایی برای او به وجود می آید. اگر آب دریا باشد، موجهای دریا سختی هایی باشد که بر سر راه شما قرار می گیرد و اگر موجی شما را از جای بلند کند و به ساحال پرتاب کند پس از تحمل رنج و سختی به آسایش و آرامش میرسید. اگر آب خروشان و زیادی را در خواب ببینید، که نظاره گر آن آب باشید نه در درون آن نشانگر قدرتی است که با آن روبه رو می شوید. اگر در درون این آب خروشان بودید با شخصی قوی درگیر می شود که احتمالا آسیبی به شما نمی رساند اما تمام انرژیتان را از شما می گیرد. خوردن آب رودخانه اگر آب کثیف باشد مالی آلوده  به بهره است که از راهی ناصحیح نصیب شما شده است و آب روشن مالی است که از راه صحیح به دست می آید.

تعبیر خواب

زمانبندی صحیح آب خوردن

زمانبندی صحیح آب خوردن

خواص صحیح آب خوردن,فواید صحیح آب خوردن,صحیح آب خوردن درمانی,خاصیت صحیح آب خوردن,خواص صحیح آب خوردن درمانی,خواص صحیح آب خوردن برای پوست,خواص صحیح آب خوردن برای مو,خواص صحیح آب خوردن برای جوانی,خواص صحیح آب خوردن برای بارداری,خواص خوردن صحیح آب خوردن,فواید صحیح آب خوردن خام,فواید صحیح آب خوردن پخته

زمانبندی صحیح آب خوردن

به گزارش بی اس ام اس  با زمانبندی صحیح آب خوردن اثر آن را در بدن خود بالا ببرید

دو لیوان آب — بعد از بیداری –کمک می کند به فعال کردن ارگان های داخلی

یک لیوان آب — 30 دقیقه قبل از غذا –هضم راحت غذا

زمانبندی صحیح آب خوردن

یک لیوان آب — قبل از گرفتن حمام –کمک می کند به کاهش فشار خون

یک لیوان آب — قبل از خواب –به منظور جلوگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی

زمانبندی صحیح آب خوردن